Trenger du en medarbeidersamtale med deg selv?

Når det er vanskelig å be om hjelp, hvordan kan det slå ut? Er det en annen del av flink pike, eller er det perfeksjonisten som er litt forkledd?

Er det den ambisiøse med lettere angst for ikke å være god nok? Eller er det den som selv er overbevist om at det er best å holde potensialet sitt litt nede, for ikke å skuffe?

Spørsmålene er mange. Kanskje er det også bare rett og slett fordi det er umulig å tro på at en gjør en god jobb, og overpresterer allerede. Det er mange forkledninger til denne type utfordring vi møter. Jeg holdt på å skrive fra tid til annen. Men faktisk er det ganske ofte disse dukker opp i en coach sin hverdag.

«Forventninger?»

«Sjefen sier at «så lenge jeg hele tiden ligger litt foran hans forventninger, så slipper han å be om noe som helst». Han sier det er så behagelig å lede meg. Jeg vet altså at sjefen sa det som et kompliment, og jeg tar det virkelig til meg, også. Han tar meg med på mange spennende møter og jeg får mer ansvar også. Jeg liker det.

Jeg vet til og med at han er fornøyd med jobben jeg gjør. Jeg har helt frie tøyler, og liker friheten så godt. Jeg trives også veldig godt med arbeidsoppgavene, og kunne ikke hatt det bedre.»

Ok, sier coachen, dette høres fint ut, eller? Kan du utdype?

«Jeg liker han veldig godt, og trives godt i jobben, men jeg er så sliten. Jeg hater det ordet, «sliten», og jeg har ingenting å klage på. Dette er så flaut, jeg føler meg så dum. Nå også når jeg sier dette høyt.

Jeg føler på et forventningspress som ikke eksisterer, jeg vet det. Likevel er det så sterkt, jeg vil så gjerne at sjefen skal fortsette å være fornøyd. Jeg er redd jeg en dag ikke løper fort nok. Eller at jeg ikke får disse spennende oppgavene om jeg sakker farten.»

Er det sånn det kan gå?

«Du skjønner det at jeg liker ikke å bli fortalt hva jeg skal gjøre. Da tror jeg at jeg ikke har gjort en god jobb. Da tror jeg at jeg ikke er god nok, og ikke fortjener min lønn eller ansvar. Jeg kan dra det ganske langt inni hodet mitt, litt sånn krisemaksimere den minste ting.»

Har du snakket med sjefen om dette? (jeg tror jeg visste svaret, men i coaching skal vi ikke tro noe som helst, bare lytte til kunden sin verden av virkeligheten. For så å stille spørsmål og undre sammen.)

Hun har ikke snakket med sjefen om dette, hun har aldri snakket med noen, sier hun.

Tenk om det ikke er sant?

Hvordan vet du at du har et forventningspress som ikke eksisterer? Hun har aldri fått en tilbakemelding om at hun ikke gjør en god jobb, hun har aldri fått kjeft, sparken, fått så mye som en eneste rettledning på noe hun har levert, gjort, eller sagt.

Kun lovord og gode tilbakemeldinger.

Likevel er hun så redd for at hun ikke skal takle det, derfor jobber hun på. Men etter mange år i arbeidslivet er hun altså sliten, enda hun hater det ordet.

Så da får hun snakke om å være sliten her i dette rommet. Det var som om ballongen sprakk. Her kom det gråt, frustrasjon, hvor dårlig hun sov, hvor lite tilstede hun var, hvor mye hun jobbet, stiv nakke, og lange «sponsorater» til ulike treningskjeder opp gjennom årene. Venninner som forsiktig hadde spurt om hun virkelig måtte jobbe så mye, alltid?

«Jeg har bare holdt på sånn. Det har blitt sånn jeg gjør på jobben.»

«Jeg liker å få ros», sa hun med ett sukk og blanke øyne.

«Men jeg orker ikke holde på med dette her lenger. Jeg vil ikke være gift med jobben, jeg vil få et liv utenom jobben. Jeg vil ha kjæreste og stifte familie en dag», sa hun.

Grenser og opprydning

Vi begynte med å utforske hva hun liker å gjøre i livet, og på jobben. Det var mye lettere å snakke om arbeidslivet, enn privatlivet. Hobbyer? Hva hun liker, hva hun gjør når hun slapper av, hva slags aktiviteter hun trives med? Hennes verdier? Motivasjon?

Etter hvert kom vi mer inn på forventningspresset hun har til seg selv. En samtale med sjefen om å virkelig avklare hva han forventet ble en hjemmeoppgave. Hun gruet seg til det, og vi måtte øve litt på den samtalen. Hun snakket til en stol, og vi holdt litt på med rollespill rundt det. Forsøkte å se det hele utenfra også, og hun fikk noen oppdagelser og selvrefleksjoner.

Vi trente litt på de overbevisningene hun var redd for at var sanne. Vi testet de ut slik at hun fikk forklart for seg selv hvorfor hun hadde dem. Hun snakket med sjefen om dette, og vi evaluerte samtalen.

Resultatene kommer

Sette noen grenser for hvor lenge hun skulle jobbe hver dag, e-post, sosiale medier og annet som vanligvis tar tid kom på en liste i notatboken hennes. Sammen med de nye forventningene som var samkjørt med sjefen.

Hun hadde også behov for å jobbe med å be om hjelp, be om konstruktive tilbakemeldinger, og skille identitet og flink pike som jobber masse for å høre at hun er flink. Hennes verdi i å være, selvverd og selvtillit og hva som er hva.

Forventninger fra andre, oss selv, omgivelser, troer og overbevisninger er vanskelig å skille.

Så det kan være viktig å se litt innover, bli kjent med seg selv. Hvem er jeg nå? Hva vil jeg ha fokus på? Vi lager handlingsplaner og har medarbeidersamtaler i arbeidslivet. Kanskje er tiden inne til å ha en årlig medarbeidersamtale med seg selv, sjekke inn og se om målene er de samme, eller om det trengs noen justeringer før vi går inn i neste fase.

Din egen medarbeidersamtale

Så her er et forslag til en medarbeidersamtale med deg selv, som kan bunne ut i en handlingsplan i år som du faktisk vil jobbe med å oppnå.

 

Innsjekk med seg selv

  • Hva liker jeg?
  • Hva savner jeg?
  • Hvorfor gir jeg ikke tid til det jeg savner?
  • Hva skal jeg gjøre mindre av for å gjøre det jeg savner?
  • Hva motiverer meg?
  • Hvordan sover jeg?
  • Hvordan går det med min helse? Kosthold? Trening? Opplevelser?
  • Har jeg de menneskene rundt meg som jeg trives med?
  • Hva vil jeg lære nå?
  • Hva vil jeg bruke mindre tid på?
  • Hva er beviset på at jeg har det livet jeg vil ha om ett år, når jeg ser på dette dokumentet igjen?
  • Hvor ofte skal jeg se på dette dokumentet i år, for å huske det og for at det skal være viktig for meg i hverdagen? (= som i HVER DAG)

Tenk på det, gjør det, la være, eller fortsett som i dag.

 

Første gang publisert i HR-Magasinet 10. mars 2023

 

Tips I: Vil du ha Cathrines LinkedIn mikrotips rett i innboksen 1 gang i uka? Det får du her   

Tips II: Her er en gratis sjekkliste til en ung jobbsøker eller student som trenger å oppgradere LinkedIn profilen sin.

Close

Fyll inn dette, så er du på vei til en bedre LinkedIn-profil

Jeg kontakter deg snarest, så avtaler vi veien videre.