Hvordan bryte ut av dårlige mønstre?

Når kursen er satt og hindringene kommer på løpende bånd, hva gjør du? Du blir dratt i alle retninger, mister fokus, har masse å gjøre, men får ikke gjort noe, etablerer dårlige vaner som blir din nye hverdag. Du merker at du også driver dårlig lederskap og det røsker i verdiene dine?

 

Hun hadde utsatt to ganger, og fra første gang hun tok kontakt til hun tilslutt kom inn på kontoret tok det et halvt år. Jeg hadde nesten glemt henne, da det «plinget» på nytt etter en forespørsel om en økt. Nå kunne hun gjerne komme i morgen.

Hennes forklaring

«Jeg har for mye å gjøre, jeg sier mer ja enn nei, og i det siste har jeg ikke klart å levere det jeg skal. Jeg har dårlig samvittighet for mine medarbeidere, og oftere og oftere lukker jeg døren til kontoret for at ingen skal komme inn. Jeg blokker ut i kalenderen og likevel kommer det nye møter, og det blir ikke noe tid til å forberede meg.

 

Jeg tar med jobben hjem og forberedelsene gjøres etter at barna er lagt på kvelden. Slik har jeg det hver dag nå, og sover dårlig. Mannen min er sur, og venninnene har sluttet å spørre om vi skal treffes.

Noen ganger later jeg som om jeg snakker i telefonen når jeg går inn i avdelingen, henter kaffe og lukker døra til kontoret.»

 

Dette kommer i rykk og napp, på høy pust fra øverst i brystet, omtrent samtidig som hun setter seg ned i stolen til vår første samtale. Det kommer mer, det kommer gråt, fortvilelse, og hun sier hun er så sliten. Det blir stille, og hun ser på meg og synker sammen.

 

Så snakker vi om hvordan hun heller vil ha det. (fortsetter under boksen)

Se for deg at du kan regissere din egen dag og bestemme helt selv. Kan du da beskrive en god dag på jobb med god samvittighet? Tenk at du har tid og overskudd når du kommer hjem, slipper å ta frem pc på kvelden og sover godt. Hvordan ville det vært?

«Fantastisk», sier hun.

Men. Også men. Også men.

 

Hun må ville gjøre endringen

 

Hadde dette vært enkelt, så hadde hun gjort det for lengst, ikke sant?

Det er mange muligheter her for å løse opp i dette, og det er helt sikkert at det ikke blir løst ved én times samtale med en ledercoach. Arbeidet kan starte når hun innser at hun vil gjøre noe med det. Er du enig?

Så hva blir prosessen?

Hun får lekser til hver gang i den tiden vi jobber sammen.

 

Hva er det som egentlig ligger bak?

Hun kartlegger hva hun bruker tid på både i jobb og privat. Den legger vi så vekk, for å ta opp på slutten av prosessen (Livshjulet - en kjent coachingøvelse - kommer jeg tilbake til i en annen artikkel). Hun leter etter hva som er hennes og hva som er blitt hennes, og hva som absolutt ikke er hennes på jobb.

 

Avklare, kommunisere, og finne årsaker

 

Hun går til sjefen for en samtale om dette, og gruer seg veldig, og vi finner ut hvorfor hun gruer seg til det. Det er ikke noe galt med sjefen, det er hennes egne programmer for «flink» det dreier seg om, og å være «hjelpsom», som er det samme som å si JA i hennes hode. Dette kommer frem etter litt graving, og overbevisninger kan jobbes med. Det gjør vi.

 

Endringsfase og nye innspill for fokus i vaner

 

Hun bruker en ny farge i kalender på tid til forberedelser hver dag, og vi jobber en stund med at forpliktelsen til seg selv er like viktig som andre møter som står i kalenderen. En halvtime hver dag klarer hun altså å finne.

Når denne halvtimen var satt, så kom den dårlige samvittigheten tilbake og hennes manglende lederskap.

 

Nye vaner skal etableres og gamle skal avlæres

 

Hun jobbet så med hvordan hun skal gå inn på kontoret hver dag og hilse på sine medarbeidere, at hun skal stoppe opp og snakke med en ny hver dag, og LYTTE til det vedkommende sier. Dette innebærer å ta ut airpods og være tilgjengelig, og sitte i bilen to minutter for å logge seg selv på jobbmodus og lederskapet sitt, og gå roligere inn på avdelingen og vise at hun har tid til sine medarbeidere - før hun lukket døren.

 

Ta tak i hindringer underveis, de kommer

 

Så kommer hun tilbake i revers, nå har hun fått nye oppgaver likevel, og gamle mønstre kommer tilbake. Den nye fargen på møtet med seg selv brister, og hun er stresset.

 

Reetablering, detaljplanlegging og fokus

 

Ny kartlegging: Hva er viktig, hva kan vente, kan noe utgå, kan noe delegeres?

Hun finner ut at hun vil jobbe en kveld i uken. Slik det ser ut nå vil det gjøre at hun får det bedre, for morgentiden med medarbeidere er viktig for henne. Hun har også fått tilbakemelding på at de setter pris på at hun er mer tilstede for dem.

 

Bli bevisst, evaluer underveis og debrief

 

Så kommer hun tilbake og er fornøyd med å oppdage at når hun gir mer tid til medarbeidere i starten, så får hun sitte mer uforstyrret mellom møter og forberedelser. Dette var det viktig å fortsette med.

Så kommer kartlegging av de andre kveldene hun ikke jobber. Hva er viktig for å få bedre søvn?

 

Ny kartlegging og dypdykk i rutiner og mønstre. Hva vil du heller ha?

Det er et godt spørsmål, og igjen, hadde det vært lett, så hadde vi alle gjort det som var lurt hele tiden.

 

Så hva er modellen? Denne modellen fikk jeg selv for snart 15 år siden, jeg husker hvor idiotisk jeg syntes den var, men så startet jeg å bruke den. Hvem som har laget den er jeg usikker på, men den er enkel og fin. Jeg kaller den for «tidsbevisstgjøring».

Viktig å gjøre

Kan vente til (skriv i kalender)

Skal ikke gjøres, avvikle

Kan delegere til

 

5 tips når du blir overveldet og er på vei i feil retning:

  1. Bruk modellen på problemstillingen og kartlegg.
  2. Hva vil du ha i stedet? (gjør det attraktivt og motiverende, du skal endre vane, og det er vanskelig, du må virkelig ville).
  3. Ta for deg det viktigste først, det som vil gi størst effekt.
  4. Lag deg en huskelapp, «et anker» eller noe som gjør at du hjelper egen autopilot å huske på det du heller vil få til.
  5. Evaluer dette hver dag til fast tid. Du kan legge slikt vanearbeid sammen med tannpuss, for det husker du allerede. Spørsmålet er: Hvordan går det i forhold til mål, hvor gikk det feil og hva kan du rette opp nå, eller neste gang. Juster, og fortsett.

 

Denne artikkelen ble første gang publisert i Hr Magasinet 16.9.2021

Close

Fyll inn dette, så er du på vei til en bedre LinkedIn-profil

Jeg kontakter deg snarest, så avtaler vi veien videre.